Markedsføring med QR koder

Brochure_folder_ReklameTryk

En QR kode er et lille grafisk ikon i kvadratisk format, som kan sammenlignes med en stregkode. QR koden indeholder en hjemmesideadresse og når man scanner koden med sin smartphone kommer man direkte til den pågældende hjemmeside adresse på sin telefon. For at telefonen kan scanne sådan en QR kode, kræver det en app, som nemt og gratis kan downloades fra app-store både til Iphone og Android telefoner.

I dag har langt de fleste mennesker en smartphone med permanent internetadgang. Derfor giver QR koden faktisk en masse muligheder for at tilføre offline reklame noget ekstra værdi, fordi man kan formidle mange flere informationer, end det typisk er muligt i en lille brochure eller på en plakat, hvis man kan få modtageren til at scanne en QR-kode. Kan man det, har brugeren samtidig virksomhedens hjemmeside adresse på sin telefon, og der er meget større sandsynlighed for, at brugeren vil interagere med virksomheden online.

Men det skal bruges med omtanke, for der skal et rigtig godt incitament til at få kunden til at scanne en QR kode. Derfor er det vigtigt, at det er RELEVANT for kunden og at man meget tydeligt skriver, HVAD kunden får ud af at scanne koden. OG så skal man selvfølgelig også levere varen, når kunden så rent faktisk HAR ulejliget sig med at scanne koden, så kunden føler, at de fik merværdi for deres ulejlighed.

Kan man ikke opfylde disse 3 kriterier, bør man afholde sig fra at bruge QR koden. Man får i hvert fald ikke noget særligt ud af det, og i værste fald, kan det give kunden en dårlig oplevelse, hvis de ikke føler, at de fik noget ud af at scanne koden.

Nogle rigtig gode situationer, hvor man kan bruge QR koder, er hvis man lancerer en ny kollektion, f.eks. tøj eller lign. og gerne vil tilføre kollektionen nogle værdier. I annoncer, brochurer eller på plakater kan man selvfølgelig skabe en stil og en stemning omkring sit produkt eller kollektion, men hvis man ønsker at koble nogle reelle værdier sammen med sit produkt, kan det være nemmere at formidle i en branding video, som man så giver kunderne adgang til via en QR kode.

Hvis produktlanceringen er en madvare, vil det være oplagt at give kunden en række opskrifter eller ideer til, hvordan man kan bruge/servere det nye mad produkt. Disse opskrifter kan formidles via QR koder.

Det kan også være, at man ønsker at give potentielt nye kunder en rabat kode, som de kan benytte sig af næste gang, de handler i din webshop eller butik.
Hvis marketingplanen f.eks. omfatter en landsdækkende outdoor kampagne med plakater og skilte ved busstoppesteder, på busser, i toget og lign., så er QR koden et glimrende middel, hvor man rent faktisk kan give folk noget af værdi, mens de står og venter på bussen eller toget.

Et andet sted, hvor QR koden kan være super effektiv er, når man som forbruger står i supermarkedet på vej hjem fra arbejde, og man skal have handlet ind til aftensmad, men ikke har nogen indkøbsseddel med. Så er der lige tilbud på svinekoteletter, men hvordan søren laver man lige det, og hvad skal man bruge. Hvis man her kunne scanne en QR kode og få direkte adgang til en opskrift på koteletter i fad og en indkøbsliste, så ville mange stressede børnefamiliers liv blive lidt lettere, og supermarkedet ville kunne lave et mersalg af en anden verden.

Flere undersøgelser viser nemlig, at op mod 80-90% af alle købsbeslutninger bliver truffet, når kunden står i butikken over for et konkret produkt, og at disse købsbeslutninger er baseret på rene impulskøb.

Denne viden kan også bruges i f.eks. tøjbutikken, hvor kunden måske savner inspiration til, hvordan man lige kan sætte de ny smarte bukser sammen med andre ting. Sæt en QR kode på hang tagget, så kunden kan scanne en QR kode og få inspiration til mix og match.

Så alt i alt er der masser af muligheder for at kombinere offline markedsføring med online aktiviteter. Den moderne forbruger bevæger sig nemlig helt ubesværet fra den ene platform til den anden og mellem analog og digital, og det kan sagtens udnyttes ved at integrere QR koder på fysiske tryksager som brochurer og foldere mm. eller annoncer og plakater i det offentlige rum.

Be the first to comment on "Markedsføring med QR koder"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*